CZ / EN

Krátký příběh o tom, jak vznikl KRUTÓN

Když Filip Kršiak, Tereza Bonaventurová a Pepa Vičar v roce 2015 zakládali spolek KRUTÓN, šlo o jednoduchý záměr: vytvářet kvalitní programy – tábory, workshopy i menší školní projekty – které budou rozvíjet kreativitu a kritické myšlení dětí a mladých lidí skrze práci s filmem.

Začínali jsme bez velkých ambicí, ale s velkým nasazením. Spojovalo nás přesvědčení, že film je mimořádný nástroj – nabízí prostor k objevování, reflexi i porozumění světu kolem nás. Už od roku 2010 jsme se podobným aktivitám věnovali, a vznik KRUTÓNU byl přirozeným pokračováním této cesty.

 

Krutónpolis a klíčová otázka

V letech 2016–2017 jsme otevřeli něco přes rok trvající pop-up Krutónpolis – prostor pro filmovou výchovu a setkávání filmových profesionálů na pražských Vinohradech.
Zároveň jsme se věnovali alternativní distribuci evropských filmů, budovali síť kolegů a začali si klást zásadní otázku:

Zůstane KRUTÓN malým spolkem, nebo se může stát platformou se skutečným dopadem?

Rozhodnutí nebylo snadné – chybělo zázemí, stabilní finance a vyžadovalo to osobní oběti.
Kamarádi se nás tehdy ptali: „A to se vážně budete živit rohlíkama, abyste mohli dělat programy pro děti?“

Nikdo si tehdy nedokázal představit budoucnost. Ale jak to u nás bývá, rozhodli jsme se pro tu (nej)náročnější cestu – a začali systematicky budovat odborný i organizační základ.

Tereza se mezitím stala kurátorkou, Pepa lékařem – oba však zůstávají zakládajícími členy a důležitými poradci spolku.

 

Co se od té doby změnilo?

  • Vytvořili jsme a vedli Mezinárodní filmový festival pro děti a mládež Young Film Fest (Praha).
  • Spoluvytvářeli jsme Mezinárodní festival krátkých filmů ELBE DOCK (Ústí nad Labem, Drážďany).
  • V roce 2025 jsme tyto dva festivaly spojili do Mezinárodního filmového festivalu BOO.
  • Od roku 2021 provozujeme komorní butikové Kino Kavalírka.
  • Podílíme se na evropských projektech a iniciujeme vlastní – včetně systémových programů zaměřených na dlouhodobou změnu v oblasti audiovize a audiovizuální výchovy.
  • A mnoho dalšího…

 

Dnešní KRUTÓN

Dnes stojí KRUTÓN na pevném týmu odbornic a odborníků, kteří vedou jednotlivé oblasti – od pedagogiky, dramaturgie a industry programů až po mezinárodní spolupráci.

Klíčovými postavami jsou Jana Minaříková, výkonná ředitelka a Radka Hoffman, která rozvíjí mezinárodní projekty a vztahy s evropskými partnery. Zásadní roli hraje také náš interní tým, tvořený 15 kolegyněmi a kolegy a desítky spolupracovníků z celé České republiky i Evropy.

 

Co zůstává

Z malé iniciativy jsme se stali otevřenou platformou, která propojuje pedagogiku, kulturu, výzkum a praxi – a nabízí nové modely spolupráce v oblasti audiovizuální výchovy.

KRUTÓN se dál učí, proměňuje a hledá nové cesty – málokdy ty nejjednodušší, často právě ty, které představují skutečné výzvy.
A jedno zůstává: vždy pracujeme pro děti, studenty, diváky, pedagogy, odborníky a audiovizi – s opravdovým nasazením a neutuchající vášní pro věc.

Krátký příběh o tom, jak vznikl KRUTÓN

Když Filip Kršiak, Tereza Bonaventurová a Pepa Vičar v roce 2015 zakládali spolek KRUTÓN, šlo o jednoduchý záměr: vytvářet kvalitní programy – tábory, workshopy i menší školní projekty – které budou rozvíjet kreativitu a kritické myšlení dětí a mladých lidí skrze práci s filmem.

Začínali jsme bez velkých ambicí, ale s velkým nasazením. Spojovalo nás přesvědčení, že film je mimořádný nástroj – nabízí prostor k objevování, reflexi i porozumění světu kolem nás. Už od roku 2010 jsme se podobným aktivitám věnovali, a vznik KRUTÓNU byl přirozeným pokračováním této cesty.

 

Krutónpolis a klíčová otázka

V letech 2016–2017 jsme otevřeli něco přes rok trvající pop-up Krutónpolis – prostor pro filmovou výchovu a setkávání filmových profesionálů na pražských Vinohradech.
Zároveň jsme se věnovali alternativní distribuci evropských filmů, budovali síť kolegů a začali si klást zásadní otázku:

Zůstane KRUTÓN malým spolkem, nebo se může stát platformou se skutečným dopadem?

Rozhodnutí nebylo snadné – chybělo zázemí, stabilní finance a vyžadovalo to osobní oběti.
Kamarádi se nás tehdy ptali: „A to se vážně budete živit rohlíkama, abyste mohli dělat programy pro děti?“

Nikdo si tehdy nedokázal představit budoucnost. Ale jak to u nás bývá, rozhodli jsme se pro tu (nej)náročnější cestu – a začali systematicky budovat odborný i organizační základ.

Tereza se mezitím stala kurátorkou, Pepa lékařem – oba však zůstávají zakládajícími členy a důležitými poradci spolku.

 

Co se od té doby změnilo?

  • Vytvořili jsme a vedli Mezinárodní filmový festival pro děti a mládež Young Film Fest (Praha).
  • Spoluvytvářeli jsme Mezinárodní festival krátkých filmů ELBE DOCK (Ústí nad Labem, Drážďany).
  • V roce 2025 jsme tyto dva festivaly spojili do Mezinárodního filmového festivalu BOO.
  • Od roku 2021 provozujeme komorní butikové Kino Kavalírka.
  • Podílíme se na evropských projektech a iniciujeme vlastní – včetně systémových programů zaměřených na dlouhodobou změnu v oblasti audiovize a audiovizuální výchovy.
  • A mnoho dalšího…

 

Dnešní KRUTÓN

Dnes stojí KRUTÓN na pevném týmu odbornic a odborníků, kteří vedou jednotlivé oblasti – od pedagogiky, dramaturgie a industry programů až po mezinárodní spolupráci.

Klíčovými postavami jsou Jana Minaříková, výkonná ředitelka a Radka Hoffman, která rozvíjí mezinárodní projekty a vztahy s evropskými partnery. Zásadní roli hraje také náš interní tým, tvořený 15 kolegyněmi a kolegy a desítky spolupracovníků z celé České republiky i Evropy.

 

Co zůstává

Z malé iniciativy jsme se stali otevřenou platformou, která propojuje pedagogiku, kulturu, výzkum a praxi – a nabízí nové modely spolupráce v oblasti audiovizuální výchovy.

KRUTÓN se dál učí, proměňuje a hledá nové cesty – málokdy ty nejjednodušší, často právě ty, které představují skutečné výzvy.
A jedno zůstává: vždy pracujeme pro děti, studenty, diváky, pedagogy, odborníky a audiovizi – s opravdovým nasazením a neutuchající vášní pro věc.