CZ / EN

Visegrad LAB online

Visegrad LAB Online nabízí sérii rozhovorů s odborníky z České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska, kteří se ve své práci věnují filmové a audiovizuální výchově, rozvoji publika (audience development) a jejich vzájemným průsečíkům.

Hosté se dělí o své zkušenosti s rozvíjením vztahu k filmu u dětí, mladých lidí i dospělých diváků, o vzdělávací přístupy, které propojují film, umění a digitální kulturu, a o to, jak lze s publikem pracovat napříč generacemi i médii.

 

Hosty série jsou Milan Šimánek (vedoucí Kino Art a ředitel Mezinárodního filmového festivalu BRNO16), Karolina Śmigiel (ředitelka Youth Documentary Film Festival LET’S DOC), Nóra Lakos (filmová režisérka a ředitelka Cinemira - International Children’s and Youth Film Festival) a Michal Kučerák (kurátor a výzkumník v oblasti digitální a datové gramotnosti).

 

Milan Šimánek představuje jak v rámci Kino Art a festivalu BRNO16 pracují s publikem. Sdílí zkušenosti s proměnami diváků a způsoby, jak oslovit nové skupiny – od mladých po seniory – aniž by ztratil stálé návštěvníky. Představuje také způsoby spolupráce s komunitami a školami, význam doprovodných akcí a také, jak lze dělat originální a atraktivní program kina nebo festivalu tak, aby nalákal nové i stálé diváky.

Rozhovor je k dispozici ZDE.



Karolina Śmigiel hovoří o festivalu LET’S DOC sdílí své zkušenosti s filmovou a audiovizuální výchovou. Představuje také hodnotu dokumentárních filmů pro děti a mládež, výzvy při zapojování mladého publika a přínosech, které z práce s filmy mají nejen mladí lidé, ale i učitelé. Popisuje svůj přístup k filmové výchově, spolupráci s mladými diváky na festivalu a největší současné výzvy v oblasti filmového vzdělávání v Polsku i Evropě.

 

Nóra Lakos sdílí svou vizi rozvoje filmové kultury mezi dětmi a mládeží v Maďarsku v rámci festivalu Cinemira. Popisuje rozdíly mezi tvorbou a kurátorstvím filmů pro mladé publikum, práci s publikem, včetně zapojení dětí a teenegerů do spolutvorby festivalových aktivit. Představuje strategie pro rozvoj publika, spolupráci se školami a vzdělávací přínosy workshopů. Mluví také o roli filmařů při formování filmově gramotné generace a o tom, co v oblasti podpory filmů pro mladé publikum ve visegrádských zemích chybí.


Michal Kučerák sdílí svou vizi digitální a datové gramotnosti a její propojení s filmovou a audiovizuální výchovou. Popisuje využití umění a kurátorství k lepšímu porozumění digitálního prostředí, práci s mladými diváky a způsoby, jak zapojit publikum do vzdělávacích aktivit. Představuje strategie, jak učinit digitální gramotnost přístupnou a zajímavou, spolupráci mezi institucemi, uměním a filmem a přínosy těchto aktivit pro rozvoj publika. Mluví také o výzvách, které přináší práce s pedagogy a institucemi, a o budoucnosti práce s publikem v éře algoritmů, platforem a dat.

 

 

Projekt je spolufinancován vládami České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska prostřednictvím visegrádských grantů z Mezinárodního visegrádského fondu. Posláním fondu je podporovat myšlenky udržitelné regionální spolupráce ve střední Evropě.

https://www.visegradfund.org/